Kształcenie na odległość

Artykuły

Strategia pracy na forum dyskusyjnym

Strategia pracy na forum dyskusyjnym

Agnieszka Wierzbicka

Forum dyskusyjne to przestrzeń w sieci, która znana jest każdemu internaucie. To miejsce, w którym każda osoba może wziąć udział w rozmowie na interesujący siebie temat i wchodzić w interakcję z innymi osobami, biorącymi udział w dyskusji. Podczas nauki w Internecie (e-learningu) forum odgrywa szczególna rolę — staje się na platformie edukacyjnej (wirtualnym środowisku nauki) podstawowym miejscem kontaktu osób uczących się i nauczyciela. Sprawne komunikowanie się wpływa na przebieg nauki oraz budowanie relacji międzyludzkich, dlatego tak ważne jest, by umieć właściwie wykorzystywać zalety tego narzędzia.

Porozumiewanie się za pośrednictwem forum nieco zmienia znane nam sposoby dyskusji i wymaga nowych kompetencji. Podczas tradycyjnie prowadzonych rozmów mamy możliwość gestykulacji, oddawania za pomocą mimiki określonych stanów emocjonalnych, a za pośrednictwem tonu możemy „ukazywać” nasze intencje. Rozmowa na forum, prowadzona w czasie asynchronicznym (a więc nierównocześnie), pozbawiona jest tych elementów, co nie znaczy, że musi być uboższa i mniej żywiołowa. Dlatego warto pamiętać o dziesięciu zasadach, które umożliwiają każdemu sprawną dyskusję, a tym samym naukę podczas e-learningu.

  1. Forum dyskusyjne to przestrzeń publiczna i nie jesteś w niej anonimowy!
    To miejsce, gdzie wejść i wypowiedzieć się może każdy z uczestników zajęć realizowanych w Internecie. Masz dzięki niemu możliwość wypowiedzenia się, ale korzystaj z tej możliwości rozsądnie! Pamiętaj, że po zalogowaniu się na platformę edukacyjną każdy jest na niej „widziany” (w tym na forum) pod własnym imieniem i nazwiskiem, a zapisane słowo czy zdanie zostaje utrwalone i po określonym czasie od umieszczenia (zwykle jest to 30 minut) nie ma możliwości jego zmiany.
  2. Przestrzegaj na forum zasad netykiety — bądź grzeczny w sieci!
    To, co i w jaki sposób mówimy może kogoś dotknąć i spowodować niepotrzebną wymianę zdań, która nie będzie miała wiele wspólnego z nauką. Wszelkiego rodzaju treści rasistowskie, wulgarne, pornograficzne itp. mogą obrazić współuczestników zajęć — dyskusja to wymiana argumentów, a nie walka na emocje! Nie można także zapomnieć, że jesteśmy na zajęciach, a to wymaga odpowiedniego zachowania!
  3. Jeśli zakładasz nowy wątek na forum — zatytułuj go!
    Każda nowa dyskusja powinna toczyć się na określony temat — jest on wskazówką dla uczestników zajęć i zaproszeniem do rozmowy, musi być więc przemyślany i zwięźle zapisany.
  4. Formułuj zagadnienia do dyskusji tak, by rzeczywiście umożliwiały rozmowę!
    Sztuka właściwego sformułowania zagadnienia dyskusyjnego to warunek osiągnięcia celu, jakim jest rozmowa uczestników zajęć. Poprawnie i jasno stworzony temat powinien wiązać się z tematyką zajęć, być ciekawy i ujęty w oryginalny sposób (żeby wykluczyć możliwość kopiowania odpowiedzi ze stron WWW czy książek) oraz pobudzać do wymiany poglądów (a nie np. wyliczania zalet czy wad jakiegoś rozwiązania).
  5. Przeczytaj wszystkie wypowiedzi zanim zabierzesz głos w dyskusji!
    Dość częstym „grzechem” forumowiczów jest zapoznanie się z tematem dyskusji i udział w niej, tyle że bez przeczytania wypowiedzi poprzedników — w ten sposób nie wymieniamy się swoimi przemyśleniami, tylko monologujemy… w dodatku często używając tych samych argumentów!
  6. Unikaj pustych wypowiedzi w dyskusji!
    Czy zdanie „Zgadzam się z poprzednikiem” wnosi cokolwiek do prowadzonej na forum rozmowy? Czy ułatwia wymianę poglądów i umożliwia nauczycielowi merytoryczną ocenę pracy ucznia? Zdecydowanie nie, więc zamiast potwierdzać czyjeś myśli, napisz coś od siebie!
  7. Pisz na temat!
    To, w jaki sposób formułujesz myśli wpływa na ich zrozumienie przez innych — pisz rzeczowo, konkretnie, nie stosuj rozpraszających uwagę dygresji.
  8. Nie bój się oddać emocji za pomocą emotikon!
    Dyskusja na zajęciach online nie musi być pozbawiona emocji — możesz je umiejętnie oddać słowami albo za pomocą emotikon. Zastąpią one Twój wyraz twarzy! :-) Jeśli jesteś nauczycielem, pamiętaj że emotikony pomogą przełamać pierwsze lody i ocieplić stosunki z uczestnikami zajęć.
  9. Jeśli przytaczasz cudze wypowiedzi zaznacz to w swoim tekście!
    Cytowanie cudzych słów powinno być wyróżnione na tyle czytelnie, żeby tekst oryginalny (cytowany) nie zlewał się z Twoimi słowami — w innym przypadku możesz być posądzony o plagiat!
  10. Pamiętaj, że dyskusja na zajęciach jest moderowana!
    Oznacza to, że zawsze jest osoba, która powinna kierować dyskusją i czuwać nad jej właściwym przebiegiem! Najczęściej jest to nauczyciel, albo wyznaczona przez niego osoba.

Dodaj temat do forum